LinkedIn

Pierwsze trzy kolejowe projekty badawczo-rozwojowe, które będą finansowane w ramach programu Unii Europejskiej Horizon 2020, zostały oficjalnie zainaugurowane w Brukseli 7 maja 2015r. Zostały wybrane przez Komisję Europejską po zaproszeniu do złożenia propozycji projektów na temat „Mobilność dla rozwoju”. Są tzw. wzorowymi projektami, mających zniwelować lukę, która powstała między poprzednim etapem badawczym 7. programu ramowego a programem Shift2Rail.

Z całkowitym budżetem 52 miliony euro, projekty Roll2Rail, IT2Rail i In2Rail są finansowane z wpłat Unii Europejskiej do Shift2Rail. Wymieniony trzy projekty będą tzw. „latarniami” przejścia do Shift2Rail w połowie 2016r., kiedy całe przedsięwzięcie rozpocznie się w pełni.

  • Roll2Rail ukierunkowane jest na rozwój kluczowych technologii i pokonanie przeszkód stojących na drodze innowacji taboru, umożliwi stworzenie wielu demonstratorów technicznych i doprowadzenie do programu innowacji 1 Shift2Rail
  • IT2Rail będzie poświęcony wykorzystaniu technologii cyfrowych do utworzenia „bezproblemowej” drogi na wskroś różnych rodzajów transportu: udzielanie informacji, planowanie drogi i sprzedaż biletów; będzie mieć wpływ na program innowacji nr 4
  • In2Rail będzie obejmować badania dot. elastycznej i kosztowo efektywnej infrastruktury, z uwzględnieniem torów i konstrukcji, inteligentnego zarządzania zużyciem energii i zaawansowanych systemów zarządzania transportem, w celu optymalizacji wykorzystania przepustowości; będzie mieć wpływ na program innowacji 2 i 3

Roll2Rail i IT2Rail będą koordynowane przez UNIFE, natomiast Network Rail będzie odpowiedzialny za In2Rail. Dyrektor generalny UNIFE Philippe Citroën powiedział, że rozpoczęcie tych projektów, to „moment przełomowy” i pierwsza z „wielu trampolin” na drodze do osiągnięcia ambitnych celów UE w transporcie i konkurencyjności.

Podczas inauguracji 7 maja 2015 r. w Brukseli spotkało się około 200 uczestników z całej branży kolejowej, łącznie z przewoźnikami, zarządami infrastruktury, dostawami i przedstawicielami uczelni wyższych. Wśród czołowych referentów byli Keir Fitch, kierownik działu badań i innowacyjnych systemów transportowych w dyrekcji generalnej MOVE, dyrektor generalny Europejskiej Agencji Kolejowej Josef Doppelbauer i tymczasowy dyrektor wspólnego przedsięwzięcia Shift2Rail Christos Economou.

Firma OLTIS Group bierze udział w 7 pakietach roboczych w ramach projektu IT2Rail. Pełni ponadto rolę lidera w pakiecie roboczym WP4, w którym koncentruje się przede wszystkim na pracach nad aplikacją Trip Tracker.