LinkedIn

Na początku czerwca zdecydowaliśmy się finansowo wesprzeć jazdę pośpiesznego pociągu specjalnego z Ołomuńca do Brna, który był ciągnięty przez lokomotywę parową 464.202 „Rosnička”. Trasa do Brna nie została wybrana przypadkowo. Prowadziła po tej samej linii, na której w sześćdziesiątych latach ubiegłego wieku służyła codziennie w transporcie osobowym i pośpiesznym. Tą propagacyjną jazdę dla fanów kolei zorganizowała fundacja „Okřídlené kolo”, która dba o ochronę unikatowych historycznych pojazdów kolejowych i przygotowuje otwarcie Muzeum Kolejowego w Ołomuńcu w tym roku. Była to już jedna z ostatnich jazd z tą legendarną zieloną lokomotywą parową z ołomunieckiej lokomotywowni.

„Rosnička”, która została wyprodukowana w 1956 r w Skodzie Pilzno, już od 15 lat sprawia radość małym i dużym zwolennikom kolei, jako jeżdżący muzealny eksponat.  Niestety, 3. 7. 2009  dobiega końca jej zdolność do eksploatacji a na naprawę nie mają środków ani Kolej Czeska, ani właściciel, Narodowe Muzeum Techniczne. Z tego powodu nie jest pewne, czy ta lokomotywa wróci się jeszcze z cienia muzealnej hali aktywnie na czoło pociągu aby dalej cieszyć oczy fanów kolei.
Celem całej tej akcji, oprócz zdobycia środków finansowych, było pokazanie, że para i dziś ma na tyle siły aby z klasą przewiozła pośpieszne połączenie, konkurując z nowoczesnymi lokomotywami pod względem prędkości. Cała akcja spotkała się z wielkim zainteresowaniem publiczności, a lokomotywa wywoływała entuzjazm wszędzie gdzie się pojawiła- od miejsca odjazdu w Ołomuńcu, przez całą trasę aż po stację docelową w Brnie.